English English
English
DOI:
https://doi.org/10.26486/jele.v9i2.3933Abstrak
penelitian ini membahas peran tindak tutur dalam komunikasi, yang diklasifikasikan menjadi lima kategori oleh Searle. Metode kualitatif dan penelitian literatur digunakan untuk mengeksplorasi dampak pendekatan sosio-pragmatis dalam pembelajaran bahasa terhadap perkembangan anak. Faktor-faktor seperti evolusi biologis, faktor kognitif, dan lingkungan juga mempengaruhi perkembangan bahasa anak, dan orang tua berperan penting dalam memberikan rangsangan positif untuk mengembangkan kemampuan berbahasa anak. Sosio pragmatik, sebagai cabang linguistik, menyoroti bagaimana faktor sosial mempengaruhi penggunaan bahasa dalam konteks komunikasi. Perkembangan bahasa pada anak dinilai penting karena melalui bahasa anak dapat mengembangkan kemampuan sosialnya. Orang tua dan pendidik mempunyai peran penting dalam mendukung perkembangan bahasa anak, sejalan dengan Teori Aktivitas Masyarakat yang menekankan pentingnya interaksi sosial dalam pembelajaran bahasa. Tindak tutur, sebagai sarana penyampaian ide dan perasaan, merupakan elemen kunci dalam proses komunikasi dan pembelajaran bahasa anak.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 risma risma, Kadaruddin Kadaruddin

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with JELE (Journal of English Language and Education) agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the JELE (Journal of English Language and Education)  right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in JELE (Journal of English Language and Education). Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in JELE (Journal of English Language and Education)
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

