PENDIDIKAN INKLUSIF DI SDN BETET 1 KOTA KEDIRI

Khoirul Umam Alfaaroqi, M Arif Khoiruddin

Abstract


This study aims to determine the implementation of inclusive education in SDN Betet 1 Kediri. Types and approaches of  this research is qualitative case studies. The subjects of the research are the principal, specialized teachers (GPK), and therapist. Data collection used are observation, interview, and documentation techniques. Data analysis is technical data triangulation analysis. The results of the study explains that the implementation of inclusive education in accepting new child with special needs learners in the school in collaboration with the Laboratory of Psychology IAIN Kediri and the education department of the city of Kediri. This school has a variety of special service programs for students with special needs  such as remedial, counseling, therapy, outing, life skills, and special programs. Not all teachers have special educational backgrounds, most teachers are trained after their bachelor degree . To create a school environment that supports inclusive education, the school establishes good communication with the community, parents, and the government. The curriculum used is the 2013 (general) curriculum which has been modified. The constraints faced in inclusive education include the lack of facilities and infrastructure needed including the salary of the teachers is not adequate. there is no difference in BOS funds or teacher financial support between regular schools and inclusive schools even though their needs are different.

Penelitian ini bertujuan mengetahui implementasi pendidikan inklusif di SDN Betet 1 Kediri. Jenis dan pendekatan dalam penelitian ini menggunakan kualitatif studi kasus. Subjek penelitiannya yaitu kepala sekolah, guru pembimbing khusus (GPK), dan terapis. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan menggunakan teknis analisis triangulasi data. Hasil penelitian menjelaskan implementasi pendidikan inklusif dalam penerimaan peserta didik baru ABK pihak sekolah bekerjasama dengan labolatorium Psikologi IAIN Kediri dan  dinas pendidikan kota Kediri. Sekolah ini memiliki berbagai progam layanan khusus bagi ABK seperti remidial, konseling, terapi, outing, life skill, dan program khusus. Tidak semua guru memiliki latar belakang pendidikan khusus, kebanyakan guru umum yang diberikan pelatihan. Untuk menciptakan lingkungan sekolah yang mendukung pendidikan inklusif sekolah menjalin komunikasi yang baik dengan masyarakat, orangtua ABK, dan pemerintah. Kurikulum yang digunakan menggunakan kurikulum 2013 (umum) yang telah dimodifikasi. Kendala yang dihadapi dalam pendidikan inklusif diantaranya belum terpenuhi sarana dan prasarana yang dibutuhkan termasuk Honor GPK jauh dari kata layak, tidak adanya perbedaan dana BOS atau tunjangan guru antara sekolah reguler dengan sekolah inklusif padahal kebutuhannya berbeda.


Keywords


Implementation; Inclusive Educatio

Full Text:

PDF

References


Direktorat Pembinaan SLB. (2007). Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif. Jakarta: Depdiknas.

Garnida, D. (2015). Pengantar Pendidikan Inklusif. Bandung: PT Refika Aditama.

Hidayat, A., & Machali, I. (2010). Pengelolaan Pendidikan. Bandung: Pustaka Educa.

Ilahi, M. T. (2013). Pendidikan Inklusif: Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Majid, A. (2006). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompentensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maulipaksi, D. (2017, Februari 1). Sekolah Inklusi dan Pembangunan SLB Dukung Pendidikan Inklusi. Diambil 28 Desember 2018, dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/02/sekolah-inklusi-dan-pembangunan-slb-dukung-pendidikan-inklusi

Olivia, S. (2017). Pendidikan Inklusi untuk Anak-anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Sukmadinata, N. S. (2015). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sunanto, J., & Hidayat, H. (2017). Desain Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Kelas Inklusif. JASSI ANAKKU, 17(1), 47–55




DOI: https://doi.org/10.26486/psikologi.v22i1%20Feb.924

Article Metrics

Abstract view : 62 times
PDF - 35 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Khoirul Umam Alfaaroqi, M Arif Khoiruddin

Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi Indexed by

  ipiii.png 

Crossref logo Dimensions Google Scholar

View INSIGHT Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.