Pengembangan LKS Matematika Berbasis Learning Cycle 5E Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA

Dhita Murti Santari, Maria Magdalena Endang Susetyawati

Abstract


This research purpose was to produce Mathematic Student Activity Sheet based Learning Cycle 5E  to facilitate Mathematic problem solving ability of Senior High School student class XI Mathematics and Science with main material of  implementation of function derivatives that comply valid, practice, and effective aspects. The development of this Student Activity Sheet used ADDIE method through the stages of analyze, design, development, implementation, evaluation. Analysis step covered 3 stages that were need, curriculum, and selection of teaching materials analysis. Design stage was planned to Student Activity Sheet that developed and made research instrument. Development stage was produced and evaluated validity test of Student Activity Sheet. Implication stage was used Student Activity Sheet in learning processes and fulfilling the respond questionnaire. Evaluation stage was evaluated the practical and effectiveness of Student Activity Sheet aspects. This Student Activity Sheet was trial in class XI Mathematics and Science 2 of State 1 Senior high School of Pajangan with total student was 33 persons. The Student Activity Sheet that was developed stated valid, practice, and effective. In the validation aspect obtained score 1) 2,95 from media master; 2) 3,00 from material master; also 3) 3,15 from Senior High School Mathematics teacher from maximal score was 4,00. Practice aspect obtained 3,03 from student questionnaire respond and 3,04 from teacher from maximal score was 4,00. Effectiveness aspect obtainde score 1) understand the problem indicator was 74,75; 2) formulate the problem indicator was 64,85; 3) implement strategy indicator was 88,33; also 4) expalin teh result indicator was 65,15.

Keywords


LKS, Learning Cycle 5E, Kemampuan pemecahan masalah, ADDIE

References


Amir, A. 2015. “Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Logaritma, III(1): 13-28.

Astuti, dan Sari, N. 2017. “Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X SMA. Jurnal Cendekia, 1(2): 13-24.

Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Devitasari, P. I. 2017. Pengaruh Pembelajaran Model Learning Cycle 5E Terhadap Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI SMK N 2 Yogyakarta. eprints.uny.ac.id.

Gunantara, G., Suarjana, M., & Riastini, P. N. 2014. “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V”. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1): 1–10.

Handayani, I. G. A., Sadra, I. W., & Ardana, I. M. 2014. “Pengaruh Model Siklus Belajar 5E Berbasis Pemecahan Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Siswa”. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(3).

Jana, P. 2017. “Pembinaan Olimpiade Matematika Kelas VA CI SD Negeri Ungaran I Yogyakarta”. Jurnal Pengabdian Masyarakat J-DINAMIKA, 2(2): 125.

Jana, P. 2017. “Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Pokok Bahasan Vektor”. Jurnal Mercumatika, 3(1): 9.

Kemendikbud. 2017. Matematika: SMA/MA/SMK kelas XI. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Khomsiatun, S., & Retnawati, H. 2015. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah”. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1): 92–106.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Matutina, J. A., 2014. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Mata Pelajaran Matematika Materi Bentuk Aljabar Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Siswa SMP Kelas VII. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Novitasari, W., Suherman, & Mirna. 2014. “Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X”. E-Journal UNP, 3(2): 60–64.

Permendikbud No. 37 tahun 2018 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. 2018. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Prastowo, A. 2011. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press.

Purboningsih, D. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Guided Discovery pada Materi Barisan dan Deret untuk Siswa SMK Kelas X. Penelitian disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta.

Purwanto, N. 2004. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Situmorang, R. M., Muhibbuddin, & Khairil. 2015. “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia”. Jurnal EduBio Tropika, 3: 87–90.

Sudjana, N. 2013. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosgakarya.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Suherman, E., & dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Thobroni, M. 2016. Belajar & Pembelajaran (Teori dan Praktik). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Undang-undang Republik Indonesia No.20 Th 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Widoyoko, E. P. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.26486/jm.v4i1.855

Article Metrics

Abstract view : 59 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika Indexed by

 ipiii.pngDimensions

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.